søndag 16. mai 2010

How-to-iron-bunadskjorte;)

Først av alt må man ha riktig utstyr;
Et strykebrett
Et godt stryykejern
strykestivelse( bra men ikke helt supernødvendig)
og selvfølgelig en bunadskjorte ;)
Jeg begynner med å legge skulderen inn på den runde delen av strykebrettet.
Brett ut så mye så mylig så det ikke blir noen krøller...

Stryk Innimellom foldene, ( spissen på strykkejernet går fint innimellom her...
Gå videre til midt bak stykket av skjorten,
stryk nakken og resten av ryggen... Jobb deg rundt kroppen på skjorten.
alle trinnene avhenger selvfølgelig på hvilken skjorte du har, men tror dette er en grei rekkefølge. Stryk hele Greien.
Bruk masse damp,
da er det Mye enklere å få skjorten fin og uten skrukker...

Over til ERMENE;

Brett ut Alle delene ordentlig etterhvert som du skal stryke dem,

det er jo ingen vits i å stryke et erme som har en stor brett på andre siden.

da må du bare gjøre det en gang til...

Dette tar ikke mye lengre tid og sparer deg for MYE ergrelse...

Jeg bruker strykestivelse på
ermene, kragen, mansjettene og det broderte stykket foran på brystet.

Spray på, la trekke inn i stoffet og stryk.

Både forsiden

og baksiden på mansjett og krage...

Tilslutt stryker jeg kragen ,

den er ganske stiv etter ett par omganger med strykestivelse og stryking.




Som dere sikkert ser av bildene har mine ermer brettekant som er knivskarp.
Dette er litt smak og behag,
men jeg synes det er penest med brettekant.
Da kan man ekstra godt se at skjorten er strøket ordentlig og det ser rent og pent ut.

Tilslutt henger jeg skorten ett sted der den kan henge fritt natten før dagen;)

Foreksempel på en dør.

Ha en feiende flott 17 mai alle sammen.

Håper dette var til hjelp for en eller annen som synes stryking er ett helvete >;)

( hvis ikke ; ring meg til neste år ; så skal jeg stryke skjorten din for deg ;)

1 kommentar:

Rosemary and thyme sa...

Innom for å ønske deg en fin
17.mai!
Jeg feirer på hytten i år, og slipper heldigvis å stryke skjorten til bunaden!

Stor klem, Tove