lørdag 24. oktober 2009

Jobbings...

samtaler med mamma,
 foto Magnus Skrede

Hver fjerde lørdag jobber jeg ;)
Det er selvfølgelig aller best å bare gå hjemme lørdag morgen og ikke gjøre noenting, 
men den lørdagen i måneden jeg skal på jobb,
kjenner jeg at det er helt greit det også...
det er så stille og rolig på Teateret på denne tiden.
De fleste tenker at teater er skuespillere og ferdig med den, 
men vi er ett kjempeapparat rundt for å kjøre forestillinger for publikum.

Foreksempel er det nok ikke så mange som tenker at klærne vaskes,  
strykes, renses og repareres hver dag.
Det er altså dette jeg gjør i dag.


I dag er det Premiere på Samtaler med Mamma.
Det er visstnok en superfin forestilling, som jeg tenker å få sett.
To kjempeflinke skuespillere, på vår minste scene.
Tvi Tvi.

På Vår mellomste scene spiller vi den NYDELIGE familieforestillingen 
Brødrene Løvehjerte.
Selvom folket ser ut som de har hatt klærne sine på seg en stund, 
så blir de vasket hver dag 
Man blir ganske så svett og varm av å stå i Lyskastere i to timer og velsådet;)

Ellers kan det være en knapp som falt av under forestilling, en sko som skal repareres hos skomakeren, osv...
Dersom noen "blør"i en forestilling  skal selvsagt dette fjernes til dagen etter 
og nytt blod skal komme.

Brødrene Løvehjerte har blitt en utrolig fin forestilling 
som jeg anbefaler ALLE å se.

På vår største Scene spille vi i kveld Bergens komedien 
Jan Herwitz

Dette er en forestilling som er elsket av foreksempel de som har sett den hvert tiende år, gjerne flere ganger hver gang...
her er det ganske mye å forberede kostymemessig,

Forestillingen har kostymer fra midten av 1800 tallet og dette betyr, 
skjorte snipper som skal være stive, 
jakker og bukser som ikke skal være krøllete,
Småtøser i HVITE strømpebukser under de fine kjolene,
Forkler , krager og mansjetter som skal styrkes,
og selvsagt det de har under som skal vaskes, 
( tskjorter , sokker osv...)

Småtøsene i Herwitz har forresten sin egen blogg;

http://janherwitz.blogg.no/
Kikk gjerne innom ;)

I dag er det heldigvis ikke mange reperasjoner , derfor har jeg tid til å sitte her , 
mens jeg venter på at ting skal tørke;)
Nå skal jeg gå å spise frokost, 
På lørdagen får vi hjemmelaget Kakao her på teateret.


( løvehjerte og Herwitz foto ; Fredrik Arff.)

5 kommentarer:

Klaffen sa...

Oj for en spennende jobb du har! jammen meg gø å bli bedre "kjent" med jentene bak bloggen. Kos deg med kakao og nyt livet! klem

home 4us sa...

Sukk, hvis jeg først skulle ha lørdagsjobbing måtte jo dette være drømmejobben. Høres spennnende ut!

Ha ei fin helg!

Jill sa...

Jan Herwitz ville flyge fra Haukeland sykehus taaaaaaaak... synger, me likes!
Vært på messe i Turnhallen i dag, de hadde flere sånn flotte pressglass skåler på stett som du viser under, men jeg hadde brukt opp pengene :-(
Aner ikke hva de kostet heller!
Håper du hadde en fin dag på jobb!

Lyse drømmer sa...

Vil bare takke for at du deltar i min konkurranse:) Har vært bortreist en stund, men nå er jeg tilbake!
Ha en fortsatt fin helg!
Klem fra meg:)

Blå-hvit samlemani sa...

Lenge siden jeg har vært på teateret gitt.... for en delig lørdagsjobb du har!!

Ha en fortsatt fin helg!

Klem fra Kristin